Bank-id

Med en digital signering kan man utföra väldigt många tjänster direkt på nätet. Det handlar många gånger om tjänster som förr krävde fysiska besök hos olika myndigheter och en hel del pappersblanketter, med allt ifrån ärenden hos Skatteverket, Försäkringskassan, Medborgarkontor och liknande aktörer.

Tack vare vår tids digitalisering slipper vi alltså dessa tidskrävande och ibland omständliga besök på olika typer av kontor och dessutom sparar vi på miljön eftersom pappersutskicken minskar kraftigt. Man kan till exempel deklarera elektroniskt med ett bank-id och ansöka om föräldrapenning eller signera olika kontrakt.

Bank-id på fil

Det vanligaste för några år sedan var att ladda ner ett bank-id på fil till sin stationära dator. Detta var innan den mobila versionen blev tillgänglig, men fil-versionen fungerar fortfarande utan problem för de som föredrar att använda tjänsten på datorn.

Mobilt bank-id

Ett mobilt bank-id är en app som kan laddas ner till både mobiltelefoner och surfplattor. Med hjälp av denna kan man både legitimera sig och skriva under olika typer av avtal, kontrakt och blanketter. För att den här appen ska kunna fungera så måste även en speciellt anpassad säkerhets-app också laddas ner. Det här säkerhetsprogrammet syftar till att skydda användarens personuppgifter för att undvika att obehöriga ska kunna signera något eller legitimera sig som någon annan.

Vart hämtar man ett bank-id?

De allra flesta av våra svenska stora banker erbjuder sina användare möjligheten att ladda ner ett bank-id, antingen på fil eller mobilt, genom att välja till tjänsten på bankens sida. Man loggar helt enkelt in som vanligt på sin bank online och väljer detta som ett tillval. Ofta behöver man legitimera sig med hjälp av en säkerhetsdosa eller annan kod.

De flesta banker erbjuder detta utan några extra kostnader, men det finns tillfällen då kostnader för ett bank-id kan uppstå. Kolla efter på din egen bank för att se vad som gäller för just dig.