Digitalisering av betalningar

Allt fler företag väljer att erbjuda digitala betalningslösningar numera. Detta innebär att kunderna kan välja att slopa fysiska kort och fakturor och skapar därmed ett mervärde för kunden. Digitaliseringen har utvecklats otroligt snabbt och digitala betalningslösningar är definitivt här för att stanna.

Fördelar med att digitalisera betalningar

En av de allra största fördelarna med den digitala utvecklingen är givetvis tillgängligheten. De allra flesta av oss har idag en smarttelefon eller en surfplatta. Med hjälp av den kan man ladda ner appar som tillåter omedelbara betalningar, både när man handlar på nätet och i butik.

Många nystartade företag väljer att acceptera betalningar med den populära appen Swish till exempel. När man ska slutföra en betalning med Swish så ser man mottagarens namn, vilket gör att risken för felskickade betalningar minimeras. En annan fördel med just Swish är att användaren inte behöver lämna ut några känsliga kontouppgifter, vilket ökar känslan av säkerhet medan risken för ett kapat konto minskar.

E-fakturor

Även de traditionella bankerna och större företagen har hakat på trenden att digitalisera sina tjänster och betalningsalternativ. Numer erbjuder väldigt många företag e-fakturor som skickas antingen till kundens mejl eller dennes bank.

Det finns flera fördelar med att använda sig av digitala fakturor. Först och främst så sparar man på miljön eftersom att man slipper pappersutskrifter hem i brevlådan. För det andra så är det här en väldigt smidig lösning som är både praktisk och tidseffektivt. Kunden får direkt en tydlig överblick över fakturans innehåll och i regel behöver denne endast godkänna att en betalning ska göras. Man slipper dessutom misstag som beror på den mänskliga faktorn, som till exempel försenad postgång eller att fakturan hamnar hos någon annan.

Vår tekniska utveckling framskrider med rekordfart och öppnar nya dörrar för både företag och konsumenter. Det gäller dock att hänga med i svängen för att få ta del av denna fantastiska utveckling eftersom utbudet ständigt uppdateras.