Handla mat
Vi känner nog alla till den känslan som uppstår då kylen gapar tom och man behöver stanna till och handla mat efter jobbet, men både orken och lusten tryter. Nu kan man istället för att personligen åka iväg till mataffären välja att handla mat hemifrån. Det här är en digital tjänst som blir allt mer utspridd och har nu även nått flera av våra större matvarukedjor.
Hur fungerar det?
Det enda som egentligen krävs för att kunna handla mat på det här sättet är antingen en dator eller någon typ av handhållen enhet, en digital betalningslösning och internetuppkoppling. Det fungerar genom att man loggar in på sitt digitala konto hos en matvarukedja som erbjuder tjänsten och så är man igång.
Ofta är matvarorna och samtliga kring-produkter uppdelade i praktiska sektioner, vilket gör det väldigt enkelt att hitta det man söker. När man har hittat en vara som man vill köpa så lägger man den i den digitala kundkorgen. När man har handlat färdigt så slussas man vidare till de betalningsalternativ som erbjuds, väljer en lämplig metod och betalar.
När betalningen är slutförd så kommer en av matbutikens medarbetare att gå igenom kundens shoppinglista och plocka ihop de valda matvarorna. När detta är klart så får kunden antingen hämta varorna i butiken eller får sina matkassar hemlevererade på en bestämd tid.
Finns det några nackdelar med att handla mat på nätet?
Om man som konsument tycker om att klämma och känna på varorna, exempelvis när man ska köpa frukt och grönsaker, så kan det kännas lite skrämmande att sätta sin lit till någon annan. Detsamma kan gälla vid köp av köttprodukter, eftersom man många gånger vill kunna se hur köttet ser ut.
Utöver detta så är det här en otroligt tidseffektivt och rent praktisk lösning för bland annat sjuka, äldre, hårt arbetande och småbarnsföräldrar. Under väldigt kort tid så har allt fler stora matvarukedjor i Sverige valt att erbjuda den här digitala tjänsten, och vi kan med säkerhet vänta oss liknande tjänster från fler butiker i framtiden.